Den godaste fisken

Den godaste fisken kom till av en slump en helg då jag kände att jag ville tillaga fisk. Inspirationen kom från ett avsnitt av engelska Masterchef som jag sett tidigare under veckan.

Jag började med att göra egen pesto. Färdigköpt går bra men jag är allergisk mot nötter så jag föredrar att göra en egen på pumpafrön.

3 dl pumpafrön
2 dl riven parmesam eller annan smakrik, torr ost
0.5 dl pumpafröolja
ca 1.5 dl olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
några droppar piripirisås (lite sambal kan funka lika bra)
salt
peppar

Hur gör man?

Lägg frön, vitlök, parmesan, pumpafröolja i matberedaren, mixa, häll i olja tills peston får den konsistens du önskar. Salta och peppra efter egen smak. Ställ in i kylen så att smakerna får gifta sig med varandra lite medan du gör fisken.

Lägg 150g smör i en gryta. Låt det smälta. Ställ grytan åt sidan så att bottensatsen sjunker. Det ska bli det skirade smöret till fisken. Innan servering häller man av det fina fettet och låter bottenstasen bli kvar i kastrullen.

Ta fram en fin bit fisk. Gärna torskrygg. Salta och peppra lätt. Linda in fisken i lufttorkad skinka. Lägg bitarna på ett ugnsfast fat

Ställ ugnen på 100g grader. Ställ in fatet och låt fisken sakta bli klar. För att veta när fisken är klar kan man använda en termometer. jag brukar ta en sån man har för att kolla temperaturen på kola! Vit fisk är bra när den är omkring 47 grader inuti. Låt den inte stå för länge. Överkokt fisk är inte gott… Men låt den gärna stå en liten stund när den kommit ut från ugnen innan ni hugger in på middagen.

Undertiden fräser man spenat i lite smör i en stekpanna. Saltar och pepprar

Lägg upp spenaten på en tallrik. Lägg fisken på och ringla det skirade smöret omkring. Toppa med en klick pesto.

Ät och njut!

 

 

 

 

Synpunkter?

