Den dansande kycklingen!

På nätet får man hur många träffar som helst på ”dancing chicken”, sånt gör att jag måste prova!

Funderade länge och väl på hur jag skulle få plats med kycklingen under locket på grillen men det löste sig enkelt när jag halt sonika tog bort grillgallret och ställde aluminiumformen direkt på kolgallret och la briketterna runt om. Svårare än så var det inte.

Började med att plockat åt mig en stor Bosarp kyckling på extrapris (utgåeende datum nästa dag) på ICA i Arninge. Stora kycklingar är alltid godare än små.

Gjorde en marinad på sesamolja (yttepytte lite), chilipoltepasta, soja, sweet chili sås och lite rapsolja – ingen olja skulle ju komma ikontakt med briketterna!

La kycklingen i marinaden över dagen.

Tog bort locket på en tom gammal 33 cl colaburk. Fyllde den till dryga hälften med vitt vin – det stod närmast mig i köket… la i en hönsbuljongtärning i burken. Trädde på kycklingen och penslade den.

Placerade kycklingen på kolgallret i aluminiumformen. La på lite uppblött rökspån och stängde locket.

Tog nästan två timmar att få den knappa 2 kilo stora kycklingen att bli klar.Jag öppnade locket då och då och penslade med det som runnit ner i formen.Vilken smak! Och vilket skinn!

Saftigt och gott.

Den som väntar på något gott… Måste tillägga att jag fick reglera värmen lite då och då med ventilerna på grillen och efter en timme la jag i 6 st briketter till för säkerhets skull.

Synpunkter?

