Färskpotatis, bacon och lök

Ändå sedan vi kom ut på landet den 17 juni så har sonen varit på mig om att kolla om det finns någon potatis under blasten. Jag har vägrat.. mest av rädsla för att upptäcka att knäpparlarven ätit sig igenom varje potatis (det var gräsmatta innan jag körde upp det med jordfräsen i påskas) eller att det bara varit blast men inga knölar.

Mina rädslor kom på skam. I landet fanns den finaste potatisen jag skådat!

Tog in potatis från en blast, sköljde lätt – den var inte alls lika jordig som köpespoatatis. Kokade med lite havsaltat vatten. Under tiden stekte jag ( i smör) bacon och lök. Pepprade och saltade med örtsalt. Ställde åt sidan. Lät potatisen koka mjuk. Ångade av den. Delade potatisen i något mindre bitar och vände den i bacon/lökröran med lite mer smör och en näve bladpersilja.

Mycket gott. Sonen valde att äta resterna till middag.

Det enkla är det goda.

4 reaktioner på ”Färskpotatis, bacon och lök

  1. Rackarns så fin potatis du fixat dig!! 🙂 Jag ser fram mot min skörd. Men den blir lite senare eftersom vi satte potatisen lite senare än vanligt.
    Något som också är sjukt gott att göra med färsk potatis är att steka den i mycket smör och en jäkla massa vitlök. Efteråt strör man på lite persilja, naturligtvis från egen odling! 🙂
    Smaklig spis.

Synpunkter?

