Bönor och smak

Konsultens mamma brukar ge oss mängder med bönor av olika sorter när hon börjar skörda på hennes kolonilott.

Jag måste erkänna att jag fram till förra året mycket väl kunde tänka mig att leva resten av mitt liv utan en enda bryt/skär eller vaxböna. Det var till jag lärde mig smaksätta bönorna!

Favoritsmaksättningen är: chili, citronskal och vitlök. Kan man misslyckas med dom smakerna?

 

Koka de färska bönorna någon minut. Låt rinna av. Riv under tiden citronen, hacka chili (av önskad styrka) och riv vitlök.

Hetta upp olja i en stekpanna och fräs kryddorna med bönorna. Salta. Godare än så blir det knappast.

3 reaktioner på ”Bönor och smak

  1. Jag gillar bönor och ärtor i alla de slag, men min mage är inte alltid överens med mig om det. 🙂
    Lovar att prova din kryddsättning när jag har skördat min första omgång bönor på lott.
    För som du skriver, sommarmat är den bästa!

  2. Ping: Fläskytterfilé med bönor « Vanlig mat

Synpunkter?

