Fläskytterfilé med bönor

Jag är glad att ön har en butik, jag blir däremot helt utmattad ibland när jag ser priserna på maten. Såna gånger brukar jag greppa en fläskytterfilé att tillaga till middag.

Jag väljer sällan fläskfilé. Av någon underlig anledning får jag klåda på händerna av att hantera rå fläskfilé och dessutom tycker jag att det är otroligt odrygt.

Fläskytterfilén tillagar jag på enklast möjliga sätt. Bryner i lite smör. Kryddar och kör i ugnen tills termometern visar 65 grader. Sen får den stå innan den skärs upp i skivor.

I somras åt vi den med bönor och en kall dippa dvs creme fraiche, avijvar och sambal som rördes ihop med lite smulad feta.

Bönor finns det recept på i bloggen. Denna gång la jag till lite edamamebönor eftersom det låg en påse i frysen. Dom kokar jag några minuter och ägnar lite fler minuter åt att sprita och sedan lägga i det andra bönfräset.

Synpunkter?

