Matig sallad till maten av typ tabbouleh

Mina persiljeodlingar har gett resultat. Jag tror att jag använt persilja i det mesta under sommaren. Gott!

Jag passade på att göra tabbouleh för att minska på mängden persilja i grönsakslandet under sommaren.

Förberedelse:

3 dl bulghur, 1 tsk salt läggs i 6 dl vatten på förmiddagen. Koka inte! Det sväller ändå och blir perfekt. Kokning gör bulghuren för klibbig.

På eftermiddagen:

Ta rejält med bladpersilja och skär i lite mindre bitar. Behöver inte hackas.

Finhacka en stor rödlök, en halv gurka och fyra tomater – ta bort det blöta innanmätet i tomaterna.

Har du mynta hemma – blanda i myntablad med.

Blanda med bulghur.

Smaksätt med ca ½-1 dl god olivolja, saften från en pressad citron, örtsalt och rejält med svartpeppar (ej finmalen)

Skippa bulghur som kallas för fullkornsbulghur eller bulghur som är väldigt finmalen. Dom är inte så goda. Å andra sidan är det kanske en fråga om personlig smak…

Det funkar lika bra att använda mathavre, matvete eller quinoa men då kokas den enligt anvisningar på paketet och får svalna innan det gröna blandas i.

Annonser

Synpunkter?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s