Het mat i min smak – härliga tigerräkor!

Väl ute på ön så tinade jag tigerräkor och dom överblivna tre pilgrimsmusslorna, gick ut i landet och plockade tre stycken olika sorters chilifrukt och lite isbergssallad. Jag var galet sugen på mat med lite smak!

Heta tigerräkor för 3 personer:

4 st kinesiska vitlökar

3 st olika sorters chilifrukt (går nog bra med samma sort – det är bara så himla roligt att odla egna)

1 lime

21 st tigerräkor

3 st pilgrimsmusslor (fanns över i frysen) delades på bredden eftersom dom var så tjocka

En skvätt vitt vin

En knippa persilja (Konsulten hatar koriander…)

Flingsalt

Riv vitlök och limeskal, finhacka chilin. Fräs i lite olja. Lägg i tigerräkorna + pilgrimsmusslor och fräs tills dom är rosa. Slå i en svätt vitt vin och låt koka upp. Salta efter smak och servera!

Till dom heta räkorna gjorde jag en sallad på isberg, mango, melon, rödlök och gurka. Den kryddades med lite svartpeppar och fick lite oljestänk över.

Fruktig sallad och heta skaldjur. Gott!

Hittade fisksåsen jag rörde ihop helgen innan, denna passade utmärkt till detta med:

3 msk soja

2 msk honung

Finhackad chili efter smak

Pressad lime

Hackad koriander

 

 

Synpunkter?

