Confiterad lax

Ett inlägg helt utan bild!

Jag tänkte på det igår när jag tittade på den upptinade laxen igår att confiterad lax är det godaste som finns. När man väl ätit confiterad lax känns all annan lax trist. När jag tänkt tanken klart tog jag ut laxen ut kylen. Skar den i portionsbitar. La den i en liten form och täckte den med olivolja. Ställde in den i ugnen som stod på 100 grader och körde laxen tills innetemperaturen visade 36 grader. Tog upp laxen, lät den rinna av på hushållspapper medan jag rosade två mackor. OM det varit så att jag väntat gäster hade jag gjort en sallad med lite syra i till och kanske en dippa på färskost och limeskal men det var lixom bara jag hemma och jag var sugen på kvällsmat… Det blir så av att titta på Gordon Ramsey hela kvällen!

Fett? Nja, det låter otroligt fett men laxen blir perfekt. Den ser nästan ostekt/kokad ut och skivorna i köttet bara smälter i munnen.

 

8 reaktioner på ”Confiterad lax

    • Jag tittade faktiskt inte utan kollade istället hur temperaturen låg. Är laxen rumstempererad tar det inte lång tid men kommer den direkt från kylen tar det ju såklart längre tid.

Synpunkter?

