Confiterade kycklinglår med blomkålspuré

 

Jag har haft ett otroligt sug efter confiterad kyckling så i helgen slog jag till.

Nackdelen är att ICA ute på ön inte har ankfett men olivolja funkar lika bra även om smaken inte blir lika fin.

Lägg kycklinglår tätt i en ugnsform

Ska med potatisskalare ner skalet från en citron

Lägg i 6 lagerblad

Och klyftor från en vitlök

Häll över olja så det täcker. Jag använde ICA’s olivolja som går att steka i då mannen hemma inte är överdrivet förtjust i smaken från olivolja

Lägg på timjan från en kruka

Täck formen noga med folie

Ställ in i ca 125° i 3 timmar

Låt stå i formen och svalna något

Tag upp klubborna, låt rinna av och kör i ugnen i 225° tills kycklingen fått färg

Jag gjorde kycklingen på förmiddagen och valde att confitera lite tomater efter att jag tagit ut kycklingen

Tomater:

Lägg 8 st körsbärstomater i en liten glasskål. Häll över olja från kycklingen så det täcker. Ställ in i 100 ° i 45 minuter. Låt svalna helt i olja. Låt dom även rinna av före servering.

Dom blir fantastiskt söta och goda!

Blomkålspuré:

Ångkoka ett blomkålshuvud (bryt i buketter)

Mixa blomkålen med olja från kycklingen. Runda av smaken med 2 msk creme fraiche. Salta och peppra!

 

4 reaktioner på ”Confiterade kycklinglår med blomkålspuré

  1. Spännande – så har jag aldrig sett kyckling göras förut. Och gott är det förmodligen också… 🙂
    Igen ett recept jag måste prova!

Synpunkter?

