Cheddarsås à la Max

 

Sonen (9 år) gillar att laga mat och jag har gärna barn med mig i köket. Det ska börjas i tid!

Den här veckan har varit körig så jag beställde helt sonika en matkasse från mathem.se för att slippa åka och storhandla innan jag påbörjade min mammavecka.

Bestämde med sonen att dagens middag skulle bli Mathems förenklade chiliconcarne med gucamole och nachos. Perfekt en fredag.

Men varför begränsa sig till gucamole om man även kan göra en cheddarsås tyckte sonen?

Cheddarsås? Jag har aldrig gjort cheddarsås i hela mitt liv. Inte sonen heller men han hade en idé.

I vintras var han i Björnrike och hade där blivit serverad cheddarsås till nachos så han frågade personalen där om receptet. Ett recept som han tydligen glömde i stugan…

Men han satte igång här hemma idag och arbetade utifrån smakminnet:

Cheddarsås:

En burk creme friche

150g cheddar riven

en halv hackad chilifrukt

örtsalt

peppar

sambal

Lägg creme friche och ost i en kastrull. Smält. Lägg i chili, salt och peppar. Smaka av med sambal.

 

Det var kul att se hur han efter varje moment smakade av, kryddade och smakade av igen. han har sinne för mat!

8 reaktioner på ”Cheddarsås à la Max

  1. Tänk om mina småtjejer kunde göra det samma men det kanske kommer den stora är snart 11 och den lilla 8 så man hoppas ju… 😉

    Man blir ju lite hungrig som vanligt när man ser dina recept/maträtter, din coleslaw ska fixas till nån dag.

    /R

  2. Jag minns den dagen jag blev utkörd ifrån köket för du skulle laga mat. Du har kommit lång väg sedan dess.

    Att få barnen att vara med i köket är inte ett problem för andra än de vuxna. Man måste faktiskt tillåta de att var med och då inte bara duka utan faktiskt få göra saker som de vill.

    Mina började baka sockerkaka vid 5 tror jag det var och de fick vara i fred och ropade på mig om de undrade över något eller behövde min hjälp. När de fått hjälp med den saken som de frågade om så lämnade jag köket igen.

    Svårare än så behöver det inte vara. Problemet ligger mer i att våga släppa dom och sen inte börja bråka/klaga om något inte blir som det var tänkt från början utan bara låta det vara och sen äta med god aptit.

    //Åke

Synpunkter?

