Hur ser en vanlig vardagsvecka ut?

Jag planerar allt som oftast vad jag ska laga kommande vecka. Mest för att jag inte gillar att stå i butiken dödshungrig och greppa första bästa mat. Av någon anledning blir sådan ”spontanmat” sällan nyttig. Vad som är nyttigt kan man ha delade meningar om. Jag som ibland beställer matkassar från Mathem läste i kommentarerna om hur en kvinna tyckte att kassen försämrats sen den bytte namn från Hälsokassen till Familjekassen eftersom havregrädde bytts ut mot grädde och att smör användes i recepten numera.

Om detta kan man ha delade meningar. Vad är nyttigast? Det kommer forskningsrön från höger och vänster och ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att broccoli är det enda som hitintills anses vara bra oavsett kostinrikting…

Under åren har jag provat (inte för att nödvändigtvis gå ner/hålla vikten utan mer för att mat intresserar mig) vanlig tallriksmodell, viktväktarmat, LCHF, GI, stenålderskost, Pulverdrycker, blodgruppskost, vegetarisk kost, vegankost, makrobiotisk kost och gud vet vad och idag hamnat i en salig blandning där jag faktiskt fokuserar på att äta det jag mår bra av – oavsett vad det kallas. Maten ska ha fina färger och se god ut. Det är viktigt för mig.

Så här ser v 36 ut i matväg och allt till maten inhandlas på söndag för att jag ska slippa stanna till vid ICA på väg hem från jobbet

Måndag: Ugnsbakad lök med Kycklinglårfilé och sallad

Tisdag: Varmrökt lax med apelsinvinägrett och spenat (ev någon kokt potatis till)

Onsdag: Renskavspytt med chili/lingonsås

Torsdag: Kycklinggryta med choritzo

Fredag: Biffstroganoff med ris och morotssallad (kommer med fredagens matkasse för då börjar min barnvecka)

Inhandlingslistan för veckan ser ut så här:

1 pkt kycklinglårfilé
3 kycklingfiléer
500g varmrökt lax
2 pkt renskav
1 pkt choritzo med hög kötthalt
1 burk handskalade räkor
1 salladspåse
6 st apelsiner
spenat i påse
2 citroner
1 blomkålshuvud
7 st palsternackor
2 st butternutsquash
1 påse  brysselkål
(morot har jag från eget land)
(persilja har jag från eget land)
1 bit pepparrot
1 burk creme fraiche

Fredagens mat landar ju med kassen på hallgolvet!

3 reaktioner på ”Hur ser en vanlig vardagsvecka ut?

  1. Oj, oj – jag skulle aldrig klara att planera en hel vecka. Jag klarar knappt att planera dag för dag. Det är nog för att jag inte tycker det är kul att laga mat, så därför faller jag gärna för s k snabbmat.

Synpunkter?

