Kycklinglårfilé med ugnsstekt lök

Middagsmaten blir sällan fint upplagd och inte blir det små pytteportioner heller. Det blir rejäla portioner som ska mätta resten av kvällen.

Det gjorde gårdagens kyckling och lök.

Mannens mamma odlar kilovis med lök på hennes kolonilott. Mer lök än vad vi kan göra av med egetligen. Det är anledningen till att jag då och då använder hela lökar i maten istället för lite riven/hackad lök i maten.

Igår valde jag chilitapenade, det ger ganska mycket styrka så jag antar att vanlig tapenade funkar bättre för människor som inte älskar chilismak!

Skala och dela lökarna. Lägg i smord ugnsform. Droppa olivolja på. Kör i 200 ° i ca 20 minuter. Ta ut löken. Lägg på en klick tapenade. Kör en kvart till.

Servera med tex stekt kycklinglårfilé

4 reaktioner på ”Kycklinglårfilé med ugnsstekt lök

  1. Du kanske ska fundera på en kokbok?

    (Ps. du som vet det mesta, varför blir inte min adress blå = sökbar tro?)

    • För du har skrivit din länk där ditt namn ska stå och din epostadress där länken borde vara tror jag om jag ser hur andra från passagen skrivit

  2. Du kan verkligen få ihop en kokbok. Nu kör vi chilli varje dag — fast jag har ju slarvat och är osäker på sorten. Tre sorter väntar på att rödan så det blir en stor rätt mild sort jag nu är galen i (addict?).

Synpunkter?

