Matbröd till nästa vecka…

Skafferidörren går knappt att stänga – jag måste baka!
Nästa vecka så bakar jag mitt favoritbröd med inspiration av Jamie Oliver:
 
FOCACCIA500g vetemjöl500g durumvete30g torrjäst

30g socker

30g salt

Ca 6 dl vatten

Örtolja

Oregano, timjan – torkade

Salt

5 pressade vitlöksklyftor

1 dl olivolja

Blanda ihop och låt dra medan degen görs

20 urkänade halverade oliver

10 soltorkade tomater i bitar

Blanda mjölsorterna, torrjästen sockret och saltet i en bunke. Dega ordentligt med maskin eller för hand. Låt jäsa en halv timme. Ta upp degen och arbeta den smidig. Kavla ut och lägg i långpanna. Häll örtoljan över brödet och lägg sedan på oliverna och tomaterna. Tryck hål med fingrarna så att oljan och olverna/tomaterna kommer ner en bit i degen.Låt jäsa 30 minuter till under bakduk.
Sätt under tiden ugnen på 200 °

Ställ in brödet i ugnen ca 15 minuter.

Mitt skafferi ser ut så här… det som inte syns är att varorna står i tredubbla rader… SUCK!

5 reaktioner på ”Matbröd till nästa vecka…

  1. Fan.. jag älskar att baka, älskar att knåda, älskar att äta och dofta på nybakade bullar och bröd. Men tål gluten dåligt… Och nej, de glutenfria alternativen är tradiga. 😦

Synpunkter?

