Nu är det fredagsmys… eller tisdagsmiddag!

Planerade i tanken innan jag lämnade jobbet. Kom hem och satte igång med salsan för att den skulle hinna svalna

1/2 rödlök

1 chilifrukt

1 lime (rivet skal + juicen)

2 klyftor riven vitlök

1 burk krossade tomater

1 msk honung

knappt en tsk salt

olivolja

svartpeppar och färsk koriander

Hacka löken och fräs lätt. Lägg i resten utom koriandern, den går i när salsan svalnat, Låt puttra i 15 minuter.

Jag hällde min i en vid skål och ställde på balkongen för att svalna

Gucamole:

Mixa 4 avocados men saft och skal från en lime, 2 pressade vitlöksklyftor, 2 kryddmått spiskummin, 1 tsk salt, en liten hackad chili utan frön. Smaka av!

Tortillas:

Hemköp i förorten saknade majsmjöl så jag använde endast vetemjöl. Funkar bra det med

7.5 dl vetemjöl

1.5 tsk salt

75 g smör

dryga 2 dl kallt vatten

Kör mjöl och smör i matberedare, häll i vattnet och saltet och låt bli en klump av deg. Kavla ut tunna rundlar och grädda i stekpannan tills dom tagit färg. Vänd en gång. Förvara färdiga tortillas under en fuktad handduk

Nu är det dax att servera med fläsket som gjordes i lördags.

Det tråkiga är att när man väl gjort detta en gång så funkar det inte att köpa färdig salsa och wellpappssmakande tortillabröd…

2 reaktioner på ”Nu är det fredagsmys… eller tisdagsmiddag!

  1. Hej Maria!
    Är du den Maria som jag hade kontakt med förut (och skickade böcker till)? I såna fall är jag jätteglad att jag hittat dig igen! Din underbara blogg försvann ju… Vilka härliga recept! Här finns det mycket inspiration att hitta.
    Kram!

Synpunkter?

