Kall gröt? Kan det vara något?

Jag gillar kall gröt. Varm gröt ger mig kväljningar såvida det inte är risgrynsgröt men den hör julen till!

Letade i skafferiet och hittade lite smått och gott och förberedde en veckas laddning av kall gröt som jag kan käka tillsammans med yoghurt till frukost i veckan som kommer.

Så här gör man (det går bra att ta vanliga havregryn, andra torkade frukter,  nötter eller vad man tycker är gott själv) på ett ungefär. Man får prova sig fram!

3 dl dinkelgryn, 1 dl linfrön (hela eller krossade), 1 dl havrekli, 6 st torkade fikon klippta i bitar, en näve torkade tranbär + granatäppeljuice eller apelsinjuice/ris/sojamjölk/äppeljuice

Rör ihop gryn och frukter och tillsätta vätska så att det blir en rätt så lös blandning. Den kommer att svälla till nästa dag. Förvara i bytta med lock i kylen och ta ca en dl varje morgon och ät tillsammans med tex yoghurt

2 reaktioner på ”Kall gröt? Kan det vara något?

  1. När jag läste ”kall gröt” så fick JAG kväljningar. Men det ser betydligt godare ut än jag trodde. En slags mysli i fruktsaft som får gojsa i kylskåpet?! Det tror jag att ungarna skulle tycka om också.

    (Jag fick associationen till de grötrester som jag har kvar i kastrullen som får stå och kallna till nästa dag. Urk.)

Synpunkter?

