Groddad quinoa i tonfisksallad

Mie frågade för ett tag sedan hur den groddade quinoan blev och jag inser att jag inte lagt in en enda bild på vad jag åt av det.

Så här använde jag quinoan, som tillbehör i tonfisksallad. Jag gillar quinoa med tanke på hur proteinrikt det är, runt 14g protein per 100g. Inte illa.

Fast godast blir quinoa när den poppas rå i en panna innan kokning. Då får den en härlig nötsmak!

Gör så här:

Quinoa
Lägg 2 dl quinoa, torr i en kastrull. Värm tills quinoan börjar ”poppa” och lukta nötaktigt. Rör om hela tiden. Häll i 4 dl vatten och en knapp tak salt. Sänk värmen och låt koka ca 15 minuter.
Quinoan får en fantastisk smak när den poppas innan kokning!

2 reaktioner på ”Groddad quinoa i tonfisksallad

Synpunkter?

