Köttfärs med butternutsquashpuré

På måndagar hinner jag inte laga middag när sonen bor hos mig. Jag hämtar honom till bandyträningen och sen är vi hemma vid halv sju. Då måste det finnas färdig mat hemma. Vanligtvis så löser jag det redan på söndagen för att slippa stress eller pizza…

Jag älskar Sheperd’s pie men ungarna gillar inte lammfärs och nu ”råkades” jag ha flera butternutsquash hemma…

Gör en kryddstrak köttfärssås som inte är så lös. Jag använde en förpackning krossade tomater till 500g färs och la i dryga matskeden Sambal i för att få lite styrka + en del vitlök.

Lät färsen koka ihop ordentligt och smakade av.

Skalade under tiden 2 st squash av mindre model. Skivade och kokade. det går snabbt. Lät rinna av i durkslag – annars blir det mer sås än puré.

Kryddade med lite smör, salt och vitpeppar och mixade. När det var slätt mixade jag i ett rått ägg.

Om vi skulle äta den på en gång hade jag ställt den på grill i ugnen (och dragit små toppar med hjälp av gaffel i purén) så att ytan fått lite färg men eftersom den ska ätas i morgon ställer jag den i mikron och värmer och sedan i ugnen.

En knaprig sallad till blir gott eftersom maten saknar tuggmotstånd.

2 reaktioner på ”Köttfärs med butternutsquashpuré

Synpunkter?

