Blåmusslor!

Jag älskar blåmusslor!

Billig mat som är enkel att laga till. Köpte en påse igår i fiskdisken med stora fina musslor.

Skrubbade dom noga och fick slänga två stycken med trasigt skal. Inte stort svinn alls.

Hackade tre schalottenlökar och tre klyftor vitlök och smulade ner en av mina egenodlade torkade habaneros och fräste i lite olja. Hälde på en burk Guinness (från matbutiken) och en nypa grovsalt. La på locket och lät koka upp. Hällde ner musslorna och la på locket. När alla musslor öppnat sig drog jag grytan av spisen och klippte ner en bunt persilja och rörde om.

Fick slänga ytterligare en mussla som inte ville öppna sig.

Hade jag haft för avsikt att ”bara” äta musslor hade jag hällt ner lite grädde i ölbuljongen men eftersom musslorna skulle serveras som del i skaldjursbuffén så lyfte jag bara upp dom utan att använda buljongen.

Fantastiskt god smak av öl och chili! Mmmmmmmm…..

2 reaktioner på ”Blåmusslor!

Synpunkter?

