Mat som sköter sig själv i ugnen

20120326-182130.jpg
Extrapris på squash och aubergine på Hemköp så ratatouille blev det självklara valet för kvällens middag.
Eftersom jag var dödstrött valde jag att göra den i ugnen.

Skar 2 aubergine och en squash i tärningar, la i en glasform tillsammans med två lökar i bitar och 12 stora champinjoner som jag skar i kvartar.
Rev på fyra klyftor vitlök, saktade och sprinklade olivolja på.
Det fick stå i ugnen en kvart i 250 grader. Tog ut formen och hällde i en burk krossade tomater, en burk hela, några tsk sambal, en skvätt vitt vin (det hade jag hemma), lite vatten och några nypor flingsalt. På med folie och in i ugnen 30 minuter.
Tog av folien och satte in i ugnen ytterligare 20 minuter medan jag gjorde i ordning kycklingfilé som åkte in på ett annat fat sista 15 minutrarna.

Jag erkänner – jag har ätit två portioner av röran..

Synpunkter?

