Kokosfett!

Nu vet jag inte vad det beror på men jag är väldigt sällan sjuk. Kanske beror det på gener, kanske beror det på kosten – vem vet? Det är ju svårt att göra en studie på sig själv.

Tänkte tipsa om kokosolja som jag använder varje dag i matlagningen. Har jag ork/tid så köper jag på Gryningen (dom förpackar själva) på Folkungagatan på Söder men Biofoods som finns på burk i butiken funkar det med. Nu har jag endast använt den sorten som är lukt och smakfri.

Kokosolja
Kokosolja kallpressad ifrån kokosnöten och har svag smak av kokos.
Kokosolja innehåller laurinsyra som i kroppen omvandlas till monolaurin. Den innehåller även kaprylsyra. Monolaurin används av kroppens immunförsvar. Både laurinsyran och kaprylsyra har antibakteriella egenskaper. Laurinsyra kan även skydda mot svampinfektioner och tarmparasiter Kaprylsyra tillför syra till tarmen vilket gynnar tillväxten av goda tarmbakterier, speciellt mjölksyrabakterier.
Använd så här:
Energin i kokosoljan omsätts däremot snabbt i kroppen, vilket gör att kroppen hellre förbränner fettet än att lagra det. Är det bästa fettet att använda i matlagning eftersom, kokosfettet är stabilt även vid höga temperaturer. Bred den på smörgåsen eller dina raw kex. Mixa i din smoothie, gör mjuka tryfflar och underbara chokladsåser. Den kan även användas som skön massageolja och är fungerar som en undergörande hårinpackning.

Här finns mer om kokosolja

http://matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/kokosolja-kallpressad-medicin/

Eller en länk till hur man gör själv… om nu tid finns i överflöd

kokosfett

Synpunkter?

