Blomkålsbiffar

20120422-142757.jpg
Inspirerades av detta recept i dag till lunch http://smaljeansen.blogspot.se/2011/09/recept-plattarraggmunk-pa-blomkal-fulla.html men jag gillar att laga mycket mat så att det finns matlådor!
Min variant blev så här:
1 blomkålshuvud (vikt ca 700g utan blast och stock)
Knappt 1 burk kokta vita bönor
2 ägg
1 dl äggvita
3 msk fiberhusk
120g riven lättost 16%
2 tsk örtsalt
Vitpeppar
Riven muskotnöt

Ångade blomkålen tills den var mjuk. Mixade den med dom skölja och avrunna bönorna. Tillsatte äggen och fiberhusken. Mixade lite till. La i osten, kryddade, rörde om och smakade av.
Gjorde med lätt fuktade händer fem biffar åt gången som bryndes i stekpannan någon minut på varje sida. Flyttade över i en ugnsfast form till ugnen där dom färdiga fick stå i 150• tills alla 15 biffarna var stekta. Biffarna vägde ca 90g st.

Under tiden rörde jag ihop 1 dl 1% kvarg med 5% fraiche + 1 tsk sambal och lite salt. Det blev den kalla såsen till.
Själv åt jag två tillsammans med en stor sallad. Så nu har jag matlådor…

Fast smaken är som baken, dottern sms:ade idag och sa att hon måste döda mig om jag ger henne fler blomkålsbiffar i matlådan….

3 reaktioner på ”Blomkålsbiffar

      • Ah, du tänker så!! 🙂
        Nu blir det dock inget matlagande för mig under ett par dagar. Ska bo på hotell i Västerås och kommer hem på tisdag kväll. Stackars mig som får äta hotellfrukost på tisdag morgon… 😉

Synpunkter?

