Fröna från butternutsqushen

Det är nästan lite pinsamt att erkänna men tidigare har jag alltid kastat fröna från butternutsqushen när jag använt pumpan i matlagningen. Hur tänkte jag nu då?

Under en bloggresa jag gjorde i höstas så lärde mig bloggvännen WoW hur man använder fröna:

Frön från två pumpor

Koka upp 2 dl vatten och tillsätt 3-4 tsk salt

Dra kastrullen åt sidan och lägg i fröna (behövs inte sköljas innan, lägg i dom med lite rens och allt) och låt ligga och dra i vattnet 1-2 minuter

Sätt ugnen på 225 grader

Häll fröna i durkslag och låt rinna av

Bred ut i form och rosta i ugnen ganska högt upp i ca 10 minuter

Dom blev ju jättegoda! Passade perfekt att strö över pumpan före servering.

 

 

 

7 reaktioner på ”Fröna från butternutsqushen

  1. Åh, de var jättegoda!!! Jag har en butternutsquash liggande – ska rosta i ugnen som du gjorde och så ska vi ha palsternacksalsa till. Och biffar av något slag. Och så de där fröna. Imorgon kanske? Eller på tisdag.

  2. Ping: Orange « Mies mat

Synpunkter?

