Kryddiga grönkålschips

20121028-194756.jpg

20121028-194805.jpg

20121028-194813.jpg

Sugen på något kryddstarkt, nyttigt och gott?

Då är grönkålschips svaret.

Denna gång kryddade jag med Chipotle som gav ordentligt drag.

Vik grönkålsbladen och skär bort nerven. Skär sedan grönkålen i bitar.

Blanda 1 tsk olivolja, 0,5 tsk chipotle (jag tog 1 tsk och det blev riktigt starkt) och några nypor flingsalt. Häll i en plastpåse och lägg i kålbitarna. Knåda tills kålen är inoljad.

Häll ut på bakplåtspappersklädd plåt och kör 1 tim i 100 grader varmluft, sänk sedan till 75 grader och kör tills grönkålen är krispig. Tar dryga en timme till.

Kanongott som snacks eller som tillbehör till mat

Grönkål

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 209 kJ
Energi 50 kcal
Protein 3 g
Fett 0,7 g
Mättade fettsyror 0,1 g
Kolhydrater 6 g
Fibrer 4 g
C-vitamin 120 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 30 mcg
Järn 1,7 mg
Zink 0,4 mg
Kalcium 157 mg
12 reaktioner på ”Kryddiga grönkålschips

  1. Ping: kvällsgott | Absolut ointressant…

  2. Ping: Jobb-lunch | Irrhönekackel

  3. Ping: Säsong för grönkålschips | Att laga mat är att vara lite mer levande

  4. Du Maria, chipotle… Vad var det det var nu igen. Och om det nu inte går att få tag i, vad kan man använda då?

      • Jag har fått en stor portion grönkål med grönsakslådan idag. Måste testa chips, måste måste. Jag har både chili och paprika… – men RÖKT paprika!?!?!?! Ärligt talat var får du allt ifrån kvinna??? Du vet hur min lilla lokala bix ser ut, inte finns det rökt paprikapulver där, det tror absolut inte på.
        Jag tror jag kör på salt. 😆

Synpunkter?

