Kalops – ingen vardagsmat!

20121201-172505.jpg
Jag antar att det inte bara är jag som inte ställer mig och lagar kalops efter jobbet? För mig har kalops blivit lyxig helgmat… Men det var innan jag skaffade slow cookern!

Testade idag att göra kalops efter ett helt vanligt recept på skånsk kalops. Funkar utmärkt i grytan som stod och puttrade mellan kl 11 och 16 då jag redde av grytan.

Kom bara ihåg att grönsakerna ska ligga i botten, under köttet.

Jag brynte alltså 1500g högrev skurna i bitar i stekpannan. Saltade och pepprade. La det stekta över morötter och lök och hällde på koncentrerad kalvbuljong mellan varven. Avslutade stekningen med att vispa ur stekpannan med 1 dl rödvin, det är ju ändå lördag?
Täckte grytans innehåll med vatten och satte på ”high” i två timmar och sänkte sedan till låg.

Hade jag inte varit hemma hade jag kört på ”low” i 8-9 tim istället.

Innan jag skalade potatisen höjde jag igen till ”high” och redde grytan med 1.5 msk arrowrot och lät koks utan lock tills potatisen på spisen var klar.

 

Synpunkter?

