Baka ”bröd”

Jag bakade detta bröd för ett tag sedan och konstaterade att en avlång form på 2 liter gjorde brödet ganska platt… men i veckan tar vi nya tag och testar med att göra 1½ sats bröd för det var verkligen gott.

Jag valde att förändra receptet lite eftersom arrowrot i Sverige finns i små kryddburkar – svindyrt och bytte ut det mot chiafrön som jag mixade.

Orginalrecept:

Ingredients

  • 1/2 c Coconut Flour
  • 1/2 c Ground Flax
  • 1/4 c Arrowroot Flour
  • 1.5 t Baking Soda
  • 1/2 t Salt
  • 1.5 c Egg Whites (or 6 whole eggs)
  • 1/2 c Unsweetened Applesauce
  • 1 T Apple Cider Vinegar

Blev min variant:

(en amerikansk kopp är knappt 2.4 dl)

½ kopp kokosmjöl

½ kopp krossade linfrön

1/4 kopp mixade chiafrön (körde i den elektriska kaffekvarnen)

1.5 bakpulver

½ tsl salt

5 stora hela ägg

½ kopp sötad äppel/mangomos (det jag hittade i hälsokostbutiken)

1 tsk vinäger (glömde jag hahaha)

Rör ihop och grädda i 170 grader i ca 45 minuter.

Men det krävs en lite mindre form för att få lite höjd på brödet så jag testar att göra 1½ sats i samma form.

Det är riktigt gott med mandelsmör på och lite rökt skinka.

Synpunkter?

