Köper alla färdigkokt skinka?

image

Nu ligger skinkan i ugnen i ca 65° och där ska den få stå i 13 timmar i sin vakumförpackning.
Dottern gjorde skinka på det här sättet förra året ”det tog evigheter” men hon säger att den blev saftig och god.
Synd bara att min spis är gammal och saknar digital inställning av temperatur…

Noterade att min lilla butik i centrum hade fem olika sorters färdigkokt skinka men bara en okokt. Köper alla färdiga numera?
Jag har testat men det smakar ju som tunnskivat pressat smörgåspålägg och inte alls som julskinka. Sånt skinka vill jag äta 51 veckor om året men inte nu.

17 reaktioner på ”Köper alla färdigkokt skinka?

  1. Nej jag vill inte ha en färdigkokt skinka. Helst som jag gjorde förr, halv gris, lämna in skinkan för sprutning o koka själv, särklass godast…

    • Nu snackar vi skinka. Du vet i Stockholm finns inte skinkor med fettrand. Dom ser ut som brödlimpor här. Var är skinkorna med ben? Köttet var alltid saftigast där?
      Fast det finns väl hos svin(hahaha)dyra handlare och i gårdsbutiker

  2. Jag har själv köpt 2,7 kg okokt skinka idag.
    Jag ska ladda den i slow cookern ikväll innan jag åker till jobbet. Borde vara lagom att griljera den när jag vaknar till imorgon.

  3. Ping: Skinkan del 2 « Maten och jag

  4. Det verkar vara svårt som fan att få tag på riktig, okokt, skinka. Jag har köpt det ett år och jag gör aldrig det igen.
    Den bästa skinkan jag gjort var den jag gjorde från grunden. Styckade till och la i saltlag. Det var skinka det! 🙂

  5. Nu står min skinka i ugnen och myser. Jag inser att det är skitsvårt att hålla temperaturen konstant i min ugn – en mikrojustering på reglaget betyder att temperaturen går upp eller ner 20 grader!?!? Från 75 grader till 55…
    Vad tror du – ska jag satsa på 55 eller 75 grader över natten?

  6. Jag hittade fläsklägg i vakumförpackning. Såg ut som en liten mini skinka. Rea på skinkor verkar vänta på sig. Jag testar att stoppa in den lilla, på 65 grader.

Synpunkter?

