Torsksallad

image

imageFredagens ugnskokta torsk resulterade i att det blev en massa torsk över som legat i kylen och gett mig dåligt samvete… Jag ogillar att kasta mat.

Så idag blandade jag 400g torsk med 3 kokta ägg (inte helt hårdkokta), en halv finhackad rödlök, en halv finhackad gurka, några hackade kalamataoliver och ca 2 dl hemgjord majonnäs – använd inte köpesmajjo, den smaken har inget med majjo att göra oavsett märke – saltade och pepprade och avnöjt  med en avokado. Funkar ju bra som den är eller med andra salladsgrönsaker.

Snabb, något lösare, majonnäs:

Knäck ett helt rumstempererat ägg i en skål, lägg i ca 1 tsk dijonsenap + 1 tsk vitvinsvinäger. vispa ihop. Häll under omrörning ner olja (det ska vara olja som inte smakar så mycket. jag använde solrosolja) droppvis och efter ett tag i en tunn stråle tills du har den konsistensen du önskar. Till torsksalladen behövs en tunnare majjo. Önskas en tjock majjo så använd bara äggulan.

Smaka av med salt och vitpeppar.  Jag rev dessutom mer citronskal och pressade i lite citronsaft.

 

2 reaktioner på ”Torsksallad

Synpunkter?

