butternutsquashgnocci Eh? Butternut squash gnocci!

20130405-131851.jpg

20130405-131903.jpg

20130405-131918.jpg

20130405-131932.jpg

20130405-131945.jpg

20130405-131956.jpg

20130405-132006.jpg

20130405-132017.jpg

Det är lite pyssel att göra egen gnocci men det är lite som att leka med lera 🙂

Igårkväll delade jag en butternutsquash på längden och la den på en ugnsplåt med snittytan neråt i ca 30 min i 200 grader tills den var mjjuk. Lät den svalna lite innan jag gröpte ur den och la innehållet i en kastrull där jag mixade squashen och sedan rörde om i ca 10 minuter på svag värme för att få bort en del vätska.

Under tiden kokade jag tre rätt så stora skalade potatisar.

Innan jag la mig blandade jag pressad potatis med squashpurén och la in i kylen. Det är svårt att göra gnocci av varm puré

Så i morse började jobbet och nu kommer hela receptet:

1 butternut på ca 500g

3 st potatisar ca 250 g

Puré ab squash och den pressade potatisen blandas med:

1 st äggula

ca 125 g vetemjöl

1 nypa salt

Rivet skal från en citron

Lite chipotlepulver

Rör ihop till en smet som gärna får vara aningen klibbigare än för fast

Låt stå i kylen en stund

Rulla på mjölat bord längder av degen. Rullarna ska vara ungefär tumtjocka. Dela i ca 2 cm stora bitar och lägg på en mjölad skärbräda. In i kylen igen i ca 30 minuter

Ta ut bitarna och använd en gaffel för att lixom rulla gnoccin i handen mot gaffeln för att få ett ”gnoccimönster”, man kan ju hoppa över det och låta dom se ut hur som helst och spara en massa tid på det…

Koka upp vatten och salt i en stor gryta och lägg ner gnoccin i omgångar, ta upp dom med hålslev när dom flyter upp och lägg dom för att rinna av.

Det går utmärkt att äta dom som dom är fast det kanske är en smula tråkigt…

Jag har bara förberett mig inför middagen ikväll då jag smälter smör i en stekpanna, fräser färsk salvia och pressad vitlök i smöret innan jag vänder ner gnoccin och serverar med en stor sallad och lite knaperstekta bacontärningar.

10 reaktioner på ”butternutsquashgnocci Eh? Butternut squash gnocci!

  1. Ping: Jag fastar aldrig om helgerna | Tanten goes fit!

Synpunkter?

