Att inte slänga mat

Jag har svårt att slänga mat. Både för att det är ett resursslöseri och för att jag fått lära mig att inte slänga mat.
Så vad gör man när den stora mjölkdrickaren i familjen åkt till USA på semester och det står ”bäst före 3 maj” på förpackningen och dottern inte kommer hem förrän den 13:e?

Jo – ricotta! Den fryser jag in och använder vid ett annat tillfälle

20130506-190056.jpg

20130506-190103.jpg

20130506-190110.jpg

20130506-190117.jpg
Bara att hälla i gryta ha i 1 tsk salt och när första bubblan visar sig (ca 83•) så häller man i vinäger eller ättika (jag blandade 24%
med vatten) tills det ystar sig. Ta bort från värmen.
Låt stå ett tag och häll sedan i durkslag klätt med en kökshandduk.

4 reaktioner på ”Att inte slänga mat

  1. Ping: Pysslar för fullt! | Tanten goes fit!

Synpunkter?

