Ugnsstekt aubergine med tahinidressing

20130507-200107.jpg

 

Dela auberginen och skåra den med kniv

20130507-200113.jpg

Häll på rikligt med olja. Jag använde kallpressad rapsolja och saltade och strödde över koreansk chilikrydda, mest för att jag har massor av den hemma 🙂

Ställ in i ugnen i 200 grader i 20 minuter. Ta ut, häll på mer olja och lägg ett bakplåtspapper över. Kör 20 minuter till. Den ska vara mjuk inuti när den är klar.

Gör dressing under tiden.

 

20130507-200121.jpg

Blanda ca 1 dl tahini med 1 dl god olja. Jag använde hälften kallpressad raps och biofoods (den enda linfröolja som inte smakar målarfärg) kallpressade linfröolja. Tillsätt två rivna vitlöksklyftor, saften av en citron, 1 tsk tamari, lite sambal/shiracha och 1/2 tsk spiskummin. Rör om och smaka av. Runda av med lite honung eller agavesirap.

20130507-200129.jpgGör en enkel sallad med kokta bönor i

 

20130507-200140.jpg

Häll tahinidrassing i auberginen och ät med salladen. Ofta så saltar man aubergine före användning för att ev bitter smak ska försvinna och för att den inte ska suga åt sig så mycket fett. Jag struntar i det och finner både det sega skalet och den bittra eftersmaken intressant och skiter i att det går åt 1.5 dl olja… den mesta ligger kvar i formen efter ugnsstekningen.

4 reaktioner på ”Ugnsstekt aubergine med tahinidressing

  1. Alltså, jag ska inte äta mer idag, men jisses vad jag blev sugen på något nu! Vad är tahini för något?

Synpunkter?

