Svart ris och restanvändning

20130512-114137.jpg

Ok att bilden ser ut som en trafikolycka men gårdagens ihopsamling av rester från kylen blev riktigt lyckad.

Basen var nykokt svart ris som kokades i kokosmjölk och buljong och som fick kallna innan det blandades med edamamebönorna som blev över från fredagsmiddagen.

En halv butternutsquash (också över från fredagen) klyftades och kördes i ugnen efter att den penslats med kokosolja och fått lite chiliflakes på. Fröna från pumpan kokades upp i 2 dl vatten med 2 tsk salt, fick rinna av och torka i ugnen våningen under pumpan.

10 champinjoner klyftades och stektes i kokosolja innan jag pressade över lime.

Väninnan som är allätare fick fetaost över sin mat medan jag åt min som den var.

2 reaktioner på ”Svart ris och restanvändning

  1. Hur blev fröna ?
    Äter du inte ens fetaost? är du nu vegetarian eller vegan?
    Är det ett politiskt ställningstagande, efter att ha sett den hemska verkligheten i en film?
    Blir själv ofta lätt illamående eller tappar aptiten när jag håller på med kött, framförallt billigt sladdrigt kött.
    Brukar (för att döva mitt samvete) tänka som så: att om ingen åt kor och grisar så skulle de bara finnas några enstaka exemplar kvar på skansen och skinnklädsel i bilen eller soffan vore otänkbart samt att alla som hanterar djuren inte kan vara sadistiska monster.
    Blir nästan nyfiken att se filmen, men som jag tidigare kommenterat så vill jag slippa få ångest när jag äter kött så jag avstår.

    • Jag äter ägg från frigående höns så jag kan inte kalla mig något utom Maria 😉
      Det är av både hälsoskäl, har du sett forks over knifes? Det är inte hemsk utan fokuserar på hälsa (netflix eller you tube) men jag är även emot djurhållningen i köttfabrikerna.

      Fröna är härligt saltsega och äts med skalet på.

Synpunkter?

