Sushi med tofu

20130531-173634.jpg

20130531-173643.jpg
Antingen gillar man tofu eller så får man kväljningar av konsistensen. Få står oberörda vad gäller tofu. Själv gillar jag knaprig tofu. Bästa sättet att få knaprig tofu är att skiva den, låta den ligga lite under press mellan två kökshandukar och sedan frysas in.
När man sedan tinar så tar den åt sig smaker bättre och blir knaprigare vid stekning.
Men… Ibland har jag inte förberett utan får begär bara så där…

Men jag skivade tofu (godaste märket) och la på kökshandduk, täckte med annan duk, la en skärbräda och en tyngd på innan jag åkte till Farsta och handlade

Kom hem, stekte i kokosfett i en gjutjärnspanna tills bitarna var knapriga och goda. Kryddade till lite med koreansk chiliblandning..

20130531-174218.jpg
Kokade lite ris för att göra temaki

I temakin hade jag tofun (delade bitarna i två delar på länden) gurka, hårlös, avokado, morot och wasabi.

Hur gott som helst!

20130531-174417.jpg

20130531-174426.jpg

Synpunkter?

