Tempeh

mat

Igår skar jag upp tempeh och la i en form. Över skivorna hällde jag:

0.5 dl soja (jag borde haft en ljus men jag hittade inte den i skåpet)
1 tsk sriracha
1 msk äppelcidervinäger
1 msk rörsocker
1tsk chiipotle
Rör ihop, koka upp, ha i 1-2 tsk rökarom och häll över skivorna
Låt stå ett par timmar eller över natten

Dagen efter steks skivorna i fett (jag använde kokosfett utan smak) i en stekpanna tills dom blivit lätt knapriga.

Jag serverade med hirssallad (kokt hirs blandad med grönsallan), sötpotatisklyftor och resterna av paprikasåsen från gårdagen.

Ungarna åt smulad getost till.

Dotterns pojkvän tyckte det var förvånansvärt gott. Det är ett bra betyg.

 

 

 

2 reaktioner på ”Tempeh

  1. Först när jag såg bilden såg jag sojaindränkta riskakor. Du må tro att jag funderade. 🙂
    Hur känner du dig i kroppen nu när du lagt om kosten som du gjort?

    • Lättare. Odäst. Finnigare… Fast det sistnämnda kan ha med hormoner att göra. Men kanske mest ändå en psykisk känsla av välbefinnande

Synpunkter?

