Restbiffar

20130603-183818.jpg

20130603-183824.jpg

Jag avskyr att slänga mat så dagens biffar är resultatet av en kylskåpsrensning. Sånt gillar jag. Inget recept utan lite smått och gott. Har man inte det ena kanske man har det andra.

Tre st tempehbiffar från gårdagen mixades med 2.5 dl hirs (från gårdagen), 1 dl quinoaflingor (bovete eller havre borde funka lika bra), några klyftor sötpotatis (från gårdagen), lite koreanskt chilipulver, en nypa salt och 2 stekta gula lökar.

Har man inget hirs kan överblivit ris gå bra fast då sjunker proteinmängden i biffarna.

Till det rev jag en stor rå rödbeta och fyra kokta potatisar (från lördagens middag), tillsatte lite rökarom och rörde om. Eftersom smeten såg lite torr ut så tillsatte jag lite vatten tills den påminde om köttfärs i konsistensen och begav mig sedan till Gubbängen med sonen som skulle träna fotboll.

Hemma igen formade jag små biffar som stektes i kokosfett.

Jag åt min med sallad och oliver och sonen åt hans med getost och lite dippa

20130603-184810.jpg

Synpunkter?

