Quinoabiffar (ovo) med sötpotatisfräs

20130610-163025.jpg

20130610-163033.jpg

20130610-163042.jpg

20130610-163050.jpg

20130610-163057.jpg

Jag gillar mat som man inte behöver vara så petig när man lagar. En saknad ingrediens ska inte förstöra en hel planering. Det ska lixom höftas lite 😉

Därför gillar jag att laga vegetariska biffar för hur än man gör så blir det gott!

Idag lagade inte helt renlärigt glutenfritt då jag använde vanliga havregryn och inte speciellt ”rena” havregryn men för mig funkar det

Börja med att koka 2.5 dl quinoa (jag använde tri colore men vilken som funkar) i 5 dl vatten och en grönsaksbuljongtärning. Låt svalna lite. Koka gärna mer och frys in resten för det är bra att ha som bas.

Ta fram matberedaren och kör med kniven:

3 klyftor vitlök

1 röd lök (gul funkar också men jag hade röd hemma)

1 burk kokta avsköljda bönor. Jag använde borlotti för att den burken stod längt fram i skafferiet

Kör tills det blir en lös smet.

Tillsätt två ägg. Ska det vara veganskt så blanda 3 msk krossade linfrön med 1.5 dl vatten innan maten börjar att göras så det hinner gelea till sig. Det funkar istället för ägg.

Mixa igen.

Blanda i en chilifrukt, 1.5 dl glutenfritt ströbröd, 1.5 dl havregryn.

Lägg allt en bytta. Sätt på rivskivan på matberedaren och riv tre stycken medelstora morötter. Finns inte morot så riv rödbeta/palsternacka/persiljerot

Blanda det i byttan och rör ihop allt. Riv skalet från en citron och pressa i saften.

Smaksätt!

Jag valde curry som smaksättning med spiskummin, malen koriander eller örtkryddor kan funka. Smaka av igen och salta vid behov.

Formade 21 st små biffar med lätt vattensköljda händer och stekte i olja. Medan jag stekte fick dom klara stå i ugnen på en plåt och gotta till sig inuti.

Till detta tärnade jag en sötpotatis och stekte, tillsatte en squash i tärningar, en påse spenat och lite rödlök. Kryddade med hackad chilifrukt och salt och lät det steka tills potatisen var mjuk. Då la jag i en burk majs och en näve färsk koriander.

Mumsigt värre!

 

 

11 reaktioner på ”Quinoabiffar (ovo) med sötpotatisfräs

  1. Ping: Tur och tur… | Tanten goes fit!

Synpunkter?

