”Schnitzel” med potatissallad

20130702-170236.jpg

Sonen gillar den vegetariska schnitzeln från Anamma http://anamma.eu/sv/schnitzel.php och den är faktiskt helt ok så jag köper den trots mitt inre motstånd mot färdigmat och trots motståndet mot gluten.

Däremot gillade jag receptet som saltåkvarn la ut på facebook idag och fixade genast till en potatissallad

http://www.saltakvarn.se/recept/ljummen-mandelpotatissallad-med-citronaioli-och-kapris/

Eftersom jag ogillar kapris så ersatte jag den med svarta kalamataoliver. Citronolja har jag aldrig köpt men rivet citronskal i vanlig ekologisk rapsolja funkade bra. Och silverlök? Eh? Jag har alltid nästan bara rödlök hemma, den funkar till allt! Och sedan pricken över i – 1 dl hirs som kokades och rördes ner i salladen när den svalnat.

Perfekt sommarmat.

Varning: Använd aldrig köpesmajonnäs till sånt här, den har inget med god majonnässmak att göra. Bismaken från den köpta dödar vilken matglädje som helst.

Jag tror att det är just därför som många ogillar majonnäs för dom har aldrig ätit en riktigt majjo utan tror att det där unkna som man köper på tub eller burk är majjo.

3 reaktioner på ””Schnitzel” med potatissallad

  1. Ping: Knaperstekt tempeh | Att laga mat är att vara lite mer levande

Synpunkter?

