Chana dal

20130704-150136.jpg

20130704-150142.jpg

20130704-150153.jpg

20130704-150159.jpg

20130704-150219.jpg
Det finns nog lika många recept på chana dal som människor som lagar det beroende på var man är född eller var på nätet man hittat receptet. Själv är jag född i Tornedalen och inser att salt, aromat och piffi allkrydda kanske inte är det bästa alternativet så jag smakar mig fram till en egen variant beroende på vad kryddförrådet hemma erbjuder

Om olika sorters linser kan man läsa här. Informativ sida!

http://www.foodsubs.com/Lentils.html

Och troligtvis är det som jag köpt som kallas chana dal på påsen egentligen toor dal.

1.5 dl chana dal
Jag la dom i blöt över natten men det är inte nödvändigt

3 mindre gula lökar
6 klyftor vitlök
4 cm färsk ingefära
1 chilifrukt

Kör till mos i matberedare

Fräs moset i olja några minuter och blanda sedan i
1 msk curry
1 msk garam masala
1 msk gurkmeja
1 msk malen spiskummin
1 tsk krossade senapsfrön
1 tsk bockhornsklöver (hade jag slut av hemma)
1.5 msk salt

Fräs tills kryddorna doftar gott men inte bränt

Lägg i slow cooker eller i tjockbottnad kastrull
Häll över chana dal, 1 burk krossade tomater och tillsätt vätska så allt i grytan täcks.
I slow cooker – kör 6 Tim på Low och smaka sedan av och kolla om det är mjukt att äta. Om chana dalen är mjuk så tillsätt en liten förpackning/burk kokosmjölk. Mixa hälften av innehållet i grytan. Jag körde mixerstav i ena hälften. Tillsätt en stor påse färsk spenat.

I vanlig gryta så kokas chana dalen i ca 45 min innan man kollar hårdhet och tillsätter kokosmjölken, mixar hälften och lägger i spenaten.

Smaka av och servera med rårisbasmati och färsk koriander

Den här typen av mat smakar godare än vad bilder tagna med en mobil kan förmedla 😉

20130704-165231.jpg

4 reaktioner på ”Chana dal

    • Det ser ut att vara så många ingredienser men man tar vad man har och avnjuter sedan. Dottern hoppade riset igår och doppade naanbröd i chana dalen istället

Synpunkter?

