Äggfri majonnäs

image

Jag erkänner. Jag är en majonnässnobb. Jag äter aldrig, med betoning på aldrig, den där äckliga sörjan som liknar tapetklister och som saluförs under namnet ”majonnäs”. Jag förstår varför folk ogillar majonnäs för dom har troligtvis aldrig smakat en hemgjord majjo. Nå då skulle ni veta hur äggfri majjo smakar. Obeskrivligt äckligt… men eftersom jag är ovo-vegeterian så har jag fortsatt att vispa ihop egen majonnäs och avnjutit den.

Men idag (ett utslag av övertrötthet efter nattjobb och brist på sömn?) så fick jag för mig att göra egen vegan-majonnäs så jag googlade och konstaterade att jag inte hade det som behövdes hemma men jag hade ju annat.

Så jag testade och – jävlar vilken god majjo! Jag är förvånad. Nu blev ju min brunprickig för att jag bara hade bruna linfrön hemma men allvarligt – det är nästan ofattbart.

Ca 2 dl majonnäs

1.25 dl mandelmjölk

1 msk finmalet linfrö (gula linfrön ger inte bruna prickar men det går att låtsas som om det är peppar) . Jag körde mitt linfrön i kaffekvarnen.

1 tsk djionsenap

1 tsk vitvinsvinger

1 tsk pressad citron

1 nypa salt

2 tsk strösocker

2 dl olja. Jag valde 1 dl solrosolja och 1 dl linfröolja. Obs! Använd bara Biofoods kallpressade linfröolja till matlagning. Andra märken luktar så illa att dom fungerar bäst till att smörja möbler med…

Mixa mandelmjölk och linfrömjölet i ca 1 minut. Tillsätt senap, vinäger, citron, socker, salt. Mixa igen.

Tillsätt oljan droppvis eller som en mycket tunn stråle, precis som när man gör vanlig vinäger, tills den börjar tjockna. Det borde hända efter en dryg dl olja. Fortsätt tills all olja är slut och majonnäsen tjock. Var inte för snabb för då blandar sig inte oljan med det andra och det blir en rinnig dressing istället.

Smaka av med ev mer salt, vitpeppar eller kanske t.o.m chili/vitlök.

Härifrån kom inspirationen

http://www.theppk.com/2013/07/homemade-grapeseed-mayonnaise/

En reaktion på ”Äggfri majonnäs

  1. Ping: Rawfood typ sushi | Att laga mat är att vara lite mer levande

Synpunkter?

