Men vad äter du då?

Jag får ofta frågan ”men vad äter du då”? när jag säger att jag inte äter kött längre. ”Fisk”?, ”Skaldjur”?

Nej. Inga djur. Inga mjölkprodukter dvs mjölk, smör, ost och liknande. Och ogärna gluten.

Jag är inte vegan. Att vara vegan är mer en livsstil och jag använder gärna honung i maten och gillar både mina dunkuddar och mina svarta skinnstövlar men jag är en vegetarian. Dessutom en ovo-vegetarian eftersom jag äter ägg ibland.

Jag svälter inte. Jag får inte i mig för lite protein. Och ja, jag tar tillskott av B12 trots att jag äter ägg.

Bönor såväl som quinoa, amaranth, bovete och ris innehåller mer protein än vad folk tror och trots att folk som äter strikt LCHF undviker kolhydrater så är det inget just jag mår dåligt av. Alla är vi olika.

Jag äter väldigt god och varierad mat. Varierad i färg och struktur. Varierad i smak och temperatur. Full av bra fibrer istället för de fibrer som finns i vanligt bröd som brukar vara mer stoppande eller diarréframkallade.

Det är just bristen på protein som verkar ”oroa” folk mest. Att mina muskler ska förtvina. Det skrämmer mig inte ett dugg med tanke på att jag, just nu, endast promenerar som vardagsmotion. Till hösten ska jag börja styrketräna igen men känner ingen oro över det heller och det finns flera sidor på nätet som handlar om växtätande träningsmänniskor

http://www.nomeatathlete.com/

Jag undviker processerad vegetarisk mat. Det är lika dålig som helfabrikat med kött i så varför äta sånt? Möjligtvis undantagsvis men det är vardagen som är viktig.

Det svåra är att vara på resande fot. I Sverige. Det finns inga bra ställen att stanna till och äta på. Det mesta i vegetarisk väg är sallader med ost i eller pajer med ost i eller vegetariska pizzor med ost i och då har jag inte ens nämnt gluten. Å andra sidan innebär det att jag inte äter så mycket skitmat. Sverige verkar hopplöst efter vad gäller att ha alternativa rätter på menyn. Donken har en veganburgare och veggiewraps med gluten i… För mig gör det inget för jag är inte överkänslig mot gluten och blir inte sjuk av det som andra kan bli. Max och Burger King har komjölksprotein i deras veggieburgare så dom är laktovegetariska, veganska alternativ saknas helt såvida inte grönsallad allena intresserar. Nej, det gör det inte.

Det räcker med att gå på en vanlig restaurang och försöka hitta annat än grönsallad. Suck. 2013. Lyckan är alla thaikiosker som wokar grönsaker och som serverar det med ris eller risnudlar och ibland t.o.m tofu. Mums!

Men grejen är att jag sällan tänker på vad jag INTE äter. Däremot tänker jag massor på vad jag faktiskt äter och hur gott det är.

Jag är nog mer oroad över hur många allätare äter och då handlar det inte om just köttet utan bristen på allt det andra i deras mat.

Trots allt har jag valt det här själv och det är ett riktigt bra val för mig

Mår jag bättre eller sämre än innan? Ingen skillnad faktiskt men jag har alltid ätit bra mat så skillnaden kanske skulle vara större för någon annan. Grejen är att jag mår bra inuti. Känslan. Det räcker för mig.

2 reaktioner på ”Men vad äter du då?

  1. Min fantasi räcker inte till att trolla med enbart vegetarisk mat. Många av de ingredienser du använder kan jag inte ens stava till… 🙂
    Enbart vegetariskt känns krångligt och tar mycket längre tid (för mig!) – och den stora frågan är om ungarna skulle äta… Och så fungerar min tillvaro inte – jag vill ha minst möjliga krångel och få konflikter och tjafs.
    Jag äter mycket grönt ändå – i form av sallader – och mest ljust kött och inte några vidare mängder gluten. Jag vet att jag plågar både fågel och fisk med mina val. Jag är rätt fantasilös med min vanliga matlagning – det blir de säkra korten som är snabba och lätta att laga. Jag väljer bort färdiglagat och vi äter ytterst sällan hamburgare osv. Ungarna vill hellre ha hemlagat ändå.

    Jag skulle säkert må jättebra på enbart vegetarisk mat. Men då skulle jag bo med någon som lagade maten åt mig – oss! 🙂

    • Jag tycker att du hade massor av roliga saker i kyl och skåp så förringa inte din egen matlagning. Jag tror att ni äter ovanligt mycket grönt i din familj.

Synpunkter?

