Pyttipanna och lite tankar

20130801-172048.jpg

Samlade ihop rester i kylen eftersom nästa matlagning här hemma blir på måndagkväll. Satte mig och åt av den pyttipanna jag stekte och tänkte på att jag nog inte ska äta ägg fler gånger heller.

Surfade lite på matsidor och hamnade på en matsida där blogginnehavaren skrivit att det var förbjudet att ta text och bild från hans sida. Funderade lite på vem som äger recepten? Om jag lägger ut ett recept och du tar 1/2 tsk gurkmeja till – då är det ju ditt recept eller hur? Eller är det som med musik, att vissa ackord kan vara för lika? Vem lagade en rätt först?

För mig är recept på nätet inspiration och när mina egna recept liknar min inspirationskälla mycket brukar jag länka dit. Eller bara lägga ut en egen bild och sedan länka till källan som när jag lagar mat från Green Kitchen som har underbara recept. Däremot får ni nöja er med mina mobilbilder för jag stjäl inte bilder på mina tallrikar med mat… och det syns.

Men jag tycker inte att recept kan ägas. Dom ska lagas. Förbättras. Förändras. Växa. Inspirera.

2 reaktioner på ”Pyttipanna och lite tankar

  1. Det enda som ägs är text och foto. När det gäller musik är det melodin. Bakgrunder, ackord, blåsriff etc är fritt fram! Recept är mycket svåra att skydda upphovsrättsligt. Vem äger pasta pesto liksom? Sno på! Sno dock inte nåns bilder eller texter. Köp en tidning istället och stöd fattiga journalister.

    • Det skulle kännas märkligt att använda någon annans matbild, speciellt med tanke på att många matbloggare tar otroligt fina bilder med riktiga kameror. Det blir som ett hantverk bara det och att kopiera texten rakt av känns lika illa men som inspiration. Folk borde glädjas över att inspirera andra 😉
      Är journalister fattiga? Jag har helt slutat köpa tidningar men om någon ger ut en tidning som handlar om plantbaserad mat, etik vad gäller matvaror, miljöpåverkan, recept m.m så ska jag börjar prenumerera och ge bort prenumerationer i present till folk.

Synpunkter?

