Nästan baconsmak..

20130806-172118.jpg

20130806-172123.jpg

20130806-172131.jpg

20130806-172138.jpg
200g shitake skivas tunt. Lägg i påse.

Blanda i en skål:
1/2 dl olivolja, 1tsk sesamolja, 1 tsk rökarom, 1/2 tsk rökt paprikapulver,1/2 tsk salt

Häll över svampen och vänd påsen då att alla svampbitar får marinad på sig. Låt stå 1 Tim. Vänd påsen få och då.

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg svampen på bakplåtspappersklädd form. Kör 10 min. Vänd. Kör några min till.
Kolla så dom inte bränns!
Men lite knapriga ska dom vara.
Servera några få som krydda till maten.

Och ja – även vegetarianer kan längta efter något som motsvarar sältan och röksmaken hos bacon 😉

7 reaktioner på ”Nästan baconsmak..

  1. Ping: Veef med sås och potatis | Att laga mat är att vara lite mer levande

  2. Spännande’ Hur är konsistensen på shitakesvampen?
    Verkar vara en användbar svamp.
    Kanske kan lära mig något nytt att testa, men ingen i min familj är vegetarianer så vi äter nog riktigt bacon.
    Men kanske får jag användning av detta tips när jag bjuder min syster på middag?

    • Inte champinjoner eller ostronskivling för dom är för blöta. Eller jo – det borde gå och smaken borde bli lika men konsistensen annorlunda

  3. Vi har gjort det här ikväll med shitake och sonen som gillar vegetarisk och veganmat är lyrisk. Även jag och maken tycker att det är gott så detta lär nog bli något vi gör fler gånger! Det var sonen som undrade om det där med svampen och varför shitake var bättre än annan svamp.

Synpunkter?

