Mejerifri ost

20130808-152843.jpg

 

 

 

 

 

20130808-152859.jpg

 

Jag har länge velat testa veganost så jag köpte några som jag tyckte var ganska hemska… men skam den som ger sig – det man lagar själv brukar ju alltid vara mycket godare så igår satte jag igång. resultatet? Tja… det smakar inte ost men jag gjorde en macka som jag satte in i mikron under 1 minut. Osten blev ett slags mellanting mellan smör och ost på brödet. Den smälte aningen också och fick en krämig konsistens.

Inspirationen kom från olika recept på nätet, jag la till lite och tog bort lite. Ja ni vet.

2.5 dl cashewnötter – blötlägg minst 8 timmar. Skölj sedan

Mixa nötterna tills det är så finfördelat som det går. Blanda i:

1/2 dl Bjäst (näringsjäst)

2 tsk vitlökspulver

2 tsk lökpulver

1/2 tsk salt

Mixa.

Lägg i 2 msk ljus misopasta

saften från 1/2 citron

1/2 tsk rökarom

Mixa

Koka upp 350ml vätska på spisen tex sojamjölk, mandelmjölk eller rismjölk

Lägg i 10 g agar-agar pulver

Vispa medan det kokar upp. Sänk värmen och låt puttra 5 minuter

Häll blandningen i mixern och mixa ihop allt.

Häll smeten i lätt smorda små plastformar

Ställ in i kylen

Riv dagen efter och frys in i påsar och använd vid behov.

Önskas en annan smaksättning går osten att smältas i gryta och smaksättas på nytt!

 

 

 

En reaktion på ”Mejerifri ost

  1. Ping: Pizza à la vegan | Att laga mat är att vara lite mer levande

Synpunkter?

