Cashewnötens storhet

20130813-183100.jpg
Jag trodde två saker:
*att det svåraste med att leva med en strikt vegetarisk kost skulle vara bristen på mejerivaror

*att jag var allergisk mot cashewnötter

Jag hade fel i båda fallen

Kalla såser/röror är min grej och jag har inte riktigt fattat vad jag skulle ersätta färskosten med. Hummus och böndippor i all ära men en god dippa med bas av ph-ost är mat för gudinnor.
Fast nu äter inte gudinnan mejerivaror.

Cashewnötsdippa med soltorkade tomater, basilika och vitlök

2 dl cashewnötter blötläggs ett knappt dygn. Häll av sköljvattnet och låt rinna av
Mixa (i matberedare) med så pass mycket vatten att det precis täcker nötterna. Lägg i strimlor av soltorkad tomat, en kruka basilika, 3 klyftor riven vitlök + salt.
Mixa röran så slät som det går. Smaka av och salta mer om det behövs.
Riktigt gott!

Det är såna här gånger jag önskar att jag hade en vita-mix. Lite för dyra bara :/
http://bagarenochkocken.se/VitaMix-Blender/Mixer

3 reaktioner på ”Cashewnötens storhet

  1. Åååh, ständigt denna vita-mix!! Hittade en för 5´100:- Billigt va?
    Vore det inte för dig skulle jag inte ha en aning om allt man kan göra med cashewnötter. Ska genast sätta igång och mixa ihop godsaker. Tack

Synpunkter?

