Vegetarisk mat och protein

image

”Hur får du i dig protein” är en vanlig fråga när folk förstår att jag inte äter kött och inte nyttjar mejeriprodukter. Det oroar mig inte alls. Tofubitarna (Mandel/sesam från Taifun) väger 100g vardera och innehåller 18,6 g protein. 100g kycklingfile innehåller samma mängd.

Till middag åt jag ena biten tillsammans med potatis och hirssallad och även det innehåller protein om än i små mängder. Så proteinbehovet är det minsta problemet.
image

Med tanke på att folk äter mer och mer kött – just för proteinets skull – så känns det lite provocerande att faktiskt minska ner på proteinet 🙂

Och precis på samma sätt som det finns forskning som stöder ökat proteinintag så finns det forskning som visar på att ett minskat intag är bättre. Det där får folk göra som dom vill men för min egen del är jag inte orolig. Tvärtom. Att äta mindre kött är både mer miljövänligt, klimatsmart och ett ställningstagande vad gäller djurfabriker. Och man håller sig smal utan att räkna kalorier 😉

http://engine2diet.com/question/can-i-get-enough-protein-eating-a-plant-based-diet/

Synpunkter?

