Grönkålssoppa

20130824-132927.jpg
Jag minns sista portionen spenatsoppa som jag tittade på. Det var på lågstadiet och min fröken, som ledsnade på att jag var petig med maten, höll för min näsa och bände in skeden.
Opedagogiskt värre. Gröna bladsoppor ger mig rysningar.

Men det är aldrig försent att ändra sig så den frysta grönkålen, som ser ut som spenat blir dagens lunch. Passar bra när jag har feber och täppt näsa

300g fryst hackad grönkål
1/2 röd lök
2 vitlöksklyftor i bitar
1 tsk Kokosolja
Drygt en halv burk Kokosmjölk
Grönsaksbuljongpulver
Sriracha

Fräs löksorterna i oljan några minuter. Lägg i den frysta grönkålen. Låt tina. Häll på buljongpulver ca 1-2 tsk
Rör om
Häll i kokosmjölk tills soppan får önskad konsistens. Koka upp.
Mixa så att löpknutarna blir finfördelade. Smaksätt med lite sriracha men det funkar utan. Jag råkas bara gilla chili 🙂

Synpunkter?

