Snabbfixad jordnötssås

Det tog många år, tiotals faktiskt, innan jag lärde mig att gilla jordnötssås. Man kan inte gilla allt på en gång.

Lagade till en fantastisk komplicerad jordnötssås en sommar, precis en sån där sås som man inte ställer sig för att laga till middagen. Ni vet, det middagen som får ta max 30 minuter

Men jag har en snabbvariant som är god och som passar bra till den sortens grönsaksbiffar jag brukar göra och till risnudlar och till det mesta faktiskt. Även kött och sånt…

1.5 dl osötat jordnötssmör. NEEJ – Inte Skippy eller annan skit utan riktigt jordnötssmör

0.5 dl tamari (eller ljus soja)

1 riven lök

3 rivna klyftor vitlök

Saften från en pressad citron eller lime

Lite färskriven ingefära

chiliflakes/sriracha/sambal eller cayennepeppar – vad som finns hemma

En skvätt agavesirap

Gör så här

Fräs löken i olja, jag använde kokosolja med smak

Lägg i resten av ingredienserna, smält, vispa och häll på vatten tills såsen får önskad konsistens

Smaka av.

Då var det klart!

 

Synpunkter?

