Rödbetor med cashewavokado och hallondressing

20130830-175650.jpg

20130830-175803.jpg
Jag brukade avnjuta rödbetor med fetaost eller getost förr men i år slog det mig att jag inte äter mejerivaror längre. Hur skulle jag då göra? Jag gjorde det enkla – köpte inte rödbetor – förrän rödbetorna dök upp med grönsakslådan idag
Skiva 3-4 rödbetor per person fint med en mandolin. Lägg ut skivorna på varsin tallrik.
Blanda till en ”marinad av (per portion) : 1 msk olivolja, 1 msk pressad citron, några droppar avagesirap, riven ingefära. Häll över de skivade rödbetorna. Låt stå en timme.

Skiva en rödlök i mandolinen. Lägg lökringarna i en skål med kallt vatten medan rödbetorna ”marineras”

Mixa (med mixerstav) 1 avocado med 1 msk cashewnötssmör, lite salt, pressad citron och 1 msk bjäst. Smaka av med salt och lite chili.

Hallondressing: Mixa 1/2 dl frysta hallon (per portion) med 1/2 dl olivolja, 1 msk balsamvinäger, en liten skvätt avagesirap, salt och 1 tsk chiafrön (valfritt)

Klicka ut avokadoröran på rödbetorna, lägg på dom avrunna lökringarna och avsluta med hallondressing.
Eftersom jag gjorde grönkål hdae jag det på men groddar eller kanske bara lite mer avokado hade fungerat lika bra

6 reaktioner på ”Rödbetor med cashewavokado och hallondressing

Synpunkter?

