Nästan som falafel

20130901-203853.jpg

20130901-203901.jpg

20130901-203908.jpg

20130901-203917.jpg

20130901-203923.jpg
Det finns säkert regler om vad som gör en falafel till falafel och inte till kikärtsboll. Jag orkar inte bry mig om sånt utan kallar dom här falafel

6 dl kikärtor som blötslagts ett dygn
4 vitlöksklyftor
1 stor lök
1 dl persilja
(1 dl färsk mynta) jag skippade det för sonen gillar inte mynta och inte koriander heller
2 msk vetemjöl – eller mer om smeten är för lös. Använd glutenfritt alternativ om så önskas. Bovete kan funka
1,5 tsk salt
1 tsk bakpulver
1/2 tsk kajennpeppar
2 tsk spiskummin

Mixa allt i matberedare tills degen har tandkrämskonsistens.
Tillsätt mer vatten om smeten är för hård eller mjöl om den är för lös.
Låt smeten stå 1 timme i kylen
matolja att fritera/steka i

Jag har världens sämsta matberedare från Philips så jag behöver aldrig oroa mig för att få för finfördelade prylar och det passar bra för det ska inte bli kikärtsmjöl utan fortfarande vara bitar av kikärtor i smeten. Men smeten ska vara så pass att den går att fritera. Är den för lös kommer smeten att upplösas i oljan och försvinna. Så gör en provboll. Är smeten för lös så tillsätt mer mjöl.
Fritera några åt gången. Dom är klara när dom flutit upp på ytan och fått brun färg.
Ät med önskat tillbehör fast köp inte pitabröd såvida du inte hittar utländska tunna. Jag hittade på ICA och dom var för tjocka och äckliga. Rekommenderas inte till något.

Själv mindes jag den strimlade vitkålen med strimlad morot och lök som jag fick till kebaben i Berlin så det och den marockanska salata matbucha (som jag mixade efter att ha kokat i 90 minuter drygt)  blev mitt tillbehör med inlagda chilifrukter. Mums. Bortsett från brödet då…

11 reaktioner på ”Nästan som falafel

Synpunkter?

