Chili med butternutsquash

IMG_7800 IMG_7801 IMG_7802 IMG_7803 IMG_7805 IMG_7807

Höst i luften!

Kände en längtan efter heta grytor igår när jag cyklade hem från jobbet. Och het gryta blev det. så het att jag var rädd för att den skulle smälta plasten i dagens matlåda. Man behöver inte göra den så het men mina hemmaodlade chilifrukter på balkongen kan nog användas som kemisk krigföring om jag mosar dom

1 butternutsquash, skalad och skuren i kuber
1 stor lök, hackad
1 halv purjo – skivad i tunna skivor
5 klyftor pressad vitlök
1 förpackning krossade eller passerade tomater
grönsaksbuljong
1 flaska öl
vatten
2 burkar kidneybönor (jag använde de bönor jag kokade i helgen så det blev ca 600g)
2 msk kakao
1 tsk chipotlepulver
2 chilifrukter – eller mer efter smak och tycke
1 burk avsköljd majs
salt vid behov

Fräs pumpa, lök och vitlök i olja tills dom mjuknat lite. Häll i tomaterna, grönsaksbuljong (jag använder pulver), öl och vatten så att det täcker innehållet i grytan. Häll i chipotle och den finhackade chilin. Rör om och låt koka i 20 minuter. Blanda i bönor och kakao och låt allt koka tills pumpan är mjuk. Behövs mer vätska – häll på lite vatten. Den här varianten är tjock. Tillsätt majsen innan servering.

Servera med lite avokado och salta om det behövs.

En reaktion på ”Chili med butternutsquash

  1. Ping: Subliminial påverkan | Kattmatten

Synpunkter?

