Att välja

andre

Det händer att jag får lite hybris och tror att jag är en klok kvinna. Lite smart så där. Att jag lätt kan se samband. Hur kommer det då sig att jag under alla år köpte fläskkarré för 39:90 och gjorde pulled pork och tyckte att det var en bra idé? Att jag köpte kyckling för 19:90 kilot? Hur kom det sig att jag aldrig tänkte på hur det kunde komma sig att maten var så otroligt billig? Jag tyckte att jag var smart som handlade ekonomiskt.

Jag hade fel. Jag tänkte inte alls.

Ni vet det där med att ungar tror att fisk är fyrkantiga som paketen i frysdisken. Man skrattar åt sånt. För att ungar inte sett riktigt fisk utan bara Findus frysta. Jag borde gråtit över mig själv istället, för att jag valde att inte veta. Självklart står det alla fritt att inte vilja veta. För när man väl vet så måste man ta ställning. Jag tänker på den köttkonsumtion som hela tiden ökar och minns när jag var liten då tillbehören var det man åt sig mätt på och inte köttet eller pålägget på mackan. Jag minns att jag för inte alls så länge sedan kunde äta 200g kött till en måltid utan att tycka att det var konstigt. Det var ju inte dyrt. Och det var gott.

Ekologiskt kött är dyrt. Det tänker jag på varje gång jag köper eko-kött till sonen att jag är glad att jag inte har storfamilj för då skulle det inte bli många köttdagar i månaden och ändå tjänar jag så pass bra att jag har ett val. Jag behöver inte köpa fläskkarré för 39:90. Vem behöver det? Behöver någon det? Om man har 5 barn? Har man råd att välja då? Vad har vi rätt att äta?

Jag tittar på dokumentären från Utbildningsradion http://www.ur.se/Produkter/170958-Varlden-Alskade-kott och blir kär i den belgiske bonden André som ser sambanden mellan det jordbruk han växte upp med och bra kött i jämförelse med djurfabriker och miljö. Hans pliriga ögon gör mig glad och jag tänker att WOW – en sån man vill jag ha!

Djurfabrikerna förstör för oss alla. Det borde alla känna till. Jag borde vetat. Att maten från djurfabrikerna förstör hälsan och miljön. Är det så vi vill ha det? Att det viktiga är att det är billigt? Jag tror på konsumentmakt. På samma sätt som konsumentmakten stoppade klorblekningen av toapapper på 80-talet mycket fortare än vad någon räknat med – folk slutade helt enkelt att köpa klorblekt papper.

Den här dokumentären är ingen veganpropaganda eller propaganda för vegetarianer öht utan en dokumentär om vad djurfabriker gör med vår miljö och en jämförelse med hållbart jordbrukande/djuruppfödning.

Har du dryga 52 minuter över så se den. För din egen skull. För barnens skull. För de barn vi ännu inte har. För andras barn. För att du tycker att fläskkarré för 39:90 är ett fynd i kyldisken.

http://www.ur.se/Produkter/170958-Varlden-Alskade-kott

Synpunkter?

